HISTORISKE TOGREISER

Historiske togreiser tilbyr togreiser i eldre unike norsk museumstogmateriell. Turene har i hovedsak et kulinariske preg med servering i to spisevogner. All servering er det Sult as som står for. Togmaterialet eies av Norsk jernbaneklubb ved Norsk museumstog og av Jernbaneverket ved Norsk jernbanemuseum. Tilbudet om disse reiser med dette unike materiellet er et samarbeid med alle disse aktørene. Vi tilbyr både åpne turer Nordmarka rundt og på Bergensbanen, men også charterturer på nærmere avtalte strekninger.

Historiske togreiser er unike på mange måter, både det flotte og gamle tog materiellet med sine unike historier, men særlig det at turene kan gjennomføres på hele det nasjonale tognett. Dette er mulig gjennom den lisens Norsk jernbanemuseum har for kjøring av museumstog i Norge. Det gjør at det er mulig å gjennomføre turer, bestilt i gode tid, dit det går tog i Norge.

Les mer på http://www.historisketogreiser.no

BOOK TOGET HER

TURPLAN 2018

VÅR

03.05.2018 – Nordmarka rundt
10.05.2018 – Nordmarka rundt
24.05.2018 – Nordmarka rundt
25.05.2018 – Oslo – Bergen
27.05.2018 – Bergen – Oslo
21.06.2018 – Nordmarka rundt
28.06.2018 – Nordmarka rundt

 

HØST

16.08.2018 – Nordmarka rundt
30.08.2018 – Nordmarka rundt
06.09.2018 – Nordmarka rundt
13.09.2018 – Nordmarka rundt
14.09.2018 – Oslo – Bergen
16.09.2018 – Bergen – Oslo
20.09.2018 – Nordmarka rundt
27.09.2018 – Nordmarka rundt
04.10.2018 – Nordmarka rundt

HVOR ØNSKER DU Å DRA?

Se våre turer her:

Bergen
Bergen

Turene til tur /retur Bergen går selvfølgelig på vakre Bergensbanen, Norges meste kjente jernbanestrekning og mange ganger kåret til en av verdens 10 flotteste. På turene til og fra Bergen formidler vi mye spennende jernbanehistorie fra strekningens over 100 årige historie. Vi stopper gjerne på Gulsvik stasjon for å se hvordan gamle stasjon som ikke lenger er i bruk blir tatt vare på, men høydepunktet for de historie interesserte er vårt besøk på Rallarmuseet på Finse. Et flott museum over byggingen av Bergensbanen og dens 100 årige historie. Vår samarbeidspartner Norsk jernbane klubb var med å stifte museetFra Finses 1222 moh som er høyeste punkt på turen bærer det mot Myrdal med utsikt på Flåm og videre mot Voss . Fra Voss er det en fin tur i vestlandnatur mot Arna hvor Gamle Vossebanen har deler av sin virksomhet og vestlandets hovedstad Bergen.

Nordmarka rundt
Nordmarka rundt

Strekningene Nordmarka rundt er fin togreise på drøye 5 timer. Togreisen går oppover langs Gjøvikbanen forbi bystasjoner som Grefsen og Kjelsås før vi forsvinner inn i skogen mot Movatn og forbi Nittedal og Hakadal for vi møter vakre jordbruksbygder på Hadeland og kjører inn på Roa stasjon. Her slutter turen på Gjøvikbanen og vi begynner på turen mot Hønefoss.  Vakre landskap kan nytes ned mot Randsfjordenog Jevnaker hvor det flotte Hadeland glassverk holder til . På vei til Hønefoss passere vi også fine Hval stasjon og kan skimte Kistefoss og dets kjente museum.

 

Når vi har vel kjørt inn på Hønefoss stasjon må vi skifte som det heter på jernbanespråket. Fordet flotte lokomotiveten El 11 fra 1951 som trekker oss må nå settes i andre enden av alle vogene for at vi skal kunne kjøre i riktig retning og ikke fortsette til Bergen. På Hønefoss er det derfor mulighet for å strekke på beina og trekke frisk luft.

Fra Hønefoss fortsetter turen mot Vikersund hvor blant annet Krøderbanen har sitt utgangspunkt og Åmot med sitt kjente Blaafarveverk på Modum.  Om kort tid kjører vi så inn på Hokksund stasjon og Sørlandsbanen. Vi er nå i mer urbane strøk så det er viktig å overholde reglene i forhold til toalettbruk.  Ferden går så mot Drammen og fra Buskeruds hoedstad og inn mot Oslo vil det være mulig å gå av på større stasjoner som Asker, Sandvika og Skøyen hvis dette er avtalt på forhånd.

Charterturer
Charterturer

Toget kan chartres for private turer. En fantastisk opplevelse ved et firmaarrangement eller et jubileum. Vi har sitteplass til 62 samtidig spisende gjester og serverer både 3 og flere retter med tilhørende viner.

 

Ta kontakt med vårt bookingkontor for mer informasjon om charterturer.

Ønsker du å booke togtur? 

LES MER OM VÅR

HISTORIE

TOGET OG VOGNENE

LOKOMOTIVET

Toget trekkes som nevnt av en tidligere NSB lokomotiv med typebetegnelsen El 11.2098

Et lok av en svært vellykket lokomotivtype levert til NSB og akkurat 2098 er levert i 1954. Loktypen var i drift ved NSB til noe etter OL på Lillehammer i 1994 og 2098 ble tatt ut av trafikk i 1997 som en av de siste. Årsaken til at 2098 fikk “leve” så lenge er at den i 1982 ble ombygget med nye bremser og utstyr for ekstrem saktekjøring for bruk på den svært bratte Flåmsbanen. Loket har nå både motstandsbremser og skinnebremser – og er fortsatt godkjent for bruk på Flåmsbanen.

VÅRE TO SPISEVOGNER

Spisevogn Eo 119 ble levert i 1926 og har vært brukt over hele jernbanenettet i Norge. Den var også siste spisevogn i tre som var i bruk. Den ble tatt ut av drift i 1973 etter å ha vært brukt siste årene på Nordlandsbanen. Vognen har 10 bord med 4 plasser, totalt 40 plasser
I slutten av 1950 årene ble kokskomfyr og isskap skiftet ut med gasskomfyr og elektriske kjøleskap.  Vognen har vært gjennom en omfattende restaurering og siste anskaffelse er reproduksjon av originale stoler fra 1926

Spisevogn BEo 18143 Dette er vår nyeste spisevogn. Den er fra 1937 og ble tatt i bruk i slutten av mai 2009. Vognen er utstyrt med godkjent kjøkken for restaurantvirksomhet og brukes normalt sammen med spisevogn Eo 119. Den har 3 bord med 6 plasser og 2 bord med 2 plasser, totalt 22 plasser. I tillegg har vognen 3 kupéer med 6 plasser i hver, totalt 18 plasser på 2. klasse.

SALONGVOGNER

Av salongvogner har vi 118 ble levert i 1923 som NSBs Hovedstyres salongvogn. Den har aldri vært bygget om og er således i original. Vognen består av et toalett, et lite kjøkken, 3 sove/sittekupéer med 3 plasser i hver. Resten av vognen, ca halve vognen er en stor salong. Bakerst er en stor plattform.

Den andre vogene vi bruker Ao 2c 950 og ble levert til Bergensbanens åpning i 1909. Den har 2 kupéer i hver ende med plass til 6 passasjerer i hver kupé. I midten av vognen en stor salong med 10 plasser. Totalt 34 plasser. Vognen var Dronning Mauds favorittvogn på hennes mange reiser fra Christiania/Oslo og til Bergen, på vei til England

Den tredje salongvognen er Ao 990 som ble levert til Bergensbanen i 1912. Rett etter krigen ble vognens innredning modernisert til den innredning vognen har idag. Vognen har 2 x 18 sitteplasser i 2 åpne kupéer, totalt 36 sitteplasser.

Kilde NMT ved Morten Tranøy